Snívate o svojom svojich deťoch, čo plynule v štyroch jazykoch objednávajú pre vás Prossecco pri západe slnka v Taliansku na dovolenke? Alebo ako pri prechádzkach po Paríži vysvetľujú cestu ostatným turistom?
Ak to je to, čo plánujete, mali by ste ich začať viesť k cudzím jazykom! Ale kedy s tým začať?
Vedci sa zhodujú v tom, že čím skôr sa dieťa začne učiť druhý jazyk, tým lepšie. A to rovno z viacerých dôvodov. Niektorí tvrdia, že deti dosahujú vrcholovú schopnosť učiť sa druhý jazyk vo veku 6 až 7 rokov. Iní tvrdia, že tento vrchol dosahujú deti až počas puberty. Vedci sa však zhodujú v jednom a to, že pre dieťa po puberte je oveľa ťažšie učiť sa nový jazyk.
Tak kedy s učením začať? Čítajte nižšie.
Prečo začať vo veku 3 alebo 4 rokov?
Ak by ste niekomu túto otázku položili pred niekoľkými rokmi, zrejme by sa na vás všetci pozerali ako na šialenca. Pre deti vo veku do troch rokov bolo nepredstaviteľné, aby sa mohli naučiť druhý jazyk, pretože ešte neovládajú poriadne ani svoj materinský. V dnešnej dobe však výsledky výskumu naznačujú niečo úplne iné.
Štúdie na Harvardskej univerzite potvrdzujú, že kreativita, zručnosti kritického myslenia a flexibilita mysle sú výrazne zvýšené, ak sa deti naučia druhý jazyk v mladšom veku. Predškolské roky, najmä prvé tri roky života, sa považujú za charakterovo-tvorné obdobie pre dieťa. Práve v tomto čase sa totiž tvoria základy postojov, myslenia a učenia sa.
To znamená, že deti majú prirodzenú schopnosť učiť sa, ktorá sa rozvíja počas prvých 3 až 4 rokov života. Použitie tejto schopnosti je veľmi stimulované, pretože podľa výskumu je učenie sa druhého jazyka tak jednoduché ako učenie sa prvého. Môže to znieť ako veľké bremeno, ale v skutočnosti to tak nie je.
Ľudský mozog je úžasný nástroj. Od chvíle, keď sme sa narodili, poznávame šiestimi hlavnými spôsobmi:
zrak
chuť
čuch
sluch
hmat
práca
Na základe informácií, ktoré získame v našich prvých rokoch, všetko, čo sme sa naučili sa neskôr v živote rozvíja. Výskum ukázal, že 50% našej schopnosti učiť sa rozvíja do veku 4 rokov a ďalších 30% do veku 8 rokov. Preto sa odporúča, aby sa deti už ako trojročné učili druhý jazyk.
To však neznamená, že 80% vedomostí alebo inteligencie sa nám vytvorí do 8.roka života. Jednoducho to znamená, že deti rozvíjajú svoje hlavné cesty vzdelávania počas svojich prvých pár rokov života.
Učiteľ v Firsttonskej škole pán Moreton tvrdí, že 3-roční, ktorí navštevujú predškolské vzdelávacie zariadenie, najbežnejšie rozširujú svoj hovorový anglický jazyk prostredníctvom hry a piesní. Naučia sa francúzsky alebo anglicky súčasne, prostredníctvom podobných zábavných aktivít, hudby a príbehov. Takže nie je nezvyčajné počuť deti, ktoré spievajú anglické, či francúzske pesničky.
Je to až neuveriteľné, ale učenie cudzieho jazyka sa naozaj dosiahlo a deti si ani neuvedomujú, že sa učia! Prečo? Vzhľadom na to, že štúdie ukázali, že čím mladší je žiak, tým viac vedia vstrebať výslovnosť a vytvoriť nové zvuky. A deti vo veku troch alebo štyroch rokov sa učia ľahko práve hrou, keďže ich myseľ ešte nie je ohromená faktami a informáciami, ktoré je potrebné uložiť a posúdiť, čo sa stane, keď budeme starší.
Štúdia vedená riaditeľkou kognitívneho neurovedeckého laboratória pre jazyk a vývoj dieťaťa na univerzite v Dartmouthu (Hannover) preukázala, že po dospievaní a rokoch sa mozog zmení a spôsobí, že dospelý sa učí veľmi ťažko cudzí jazyk. To neznamená, že sa nemôžu naučiť; ale to, že tak neurobia rovnako ako dieťa, pretože mechanizmy, ktoré pomáhajú pri výučbe jazykov, nie sú rovnaké ako vo veku 2-5 rokov.
Nemáte čas učiť svoje deti doma?
Neváhajte a prihláste ich na kurzy Mini ELA pre detičky vo veku od troch do piatich rokov tu.